Doubledeckery
2. 12. 2005
Jeden z hlavních symbolů Londýna mizí. Pokud se chcete projet typickým londýnským dvoupatrovým autobusem, musíte si pospíšit. Poslední pravidelná linka číslo 159, na které staré vozy typu Routemaster s nástupní plošinou a průvodčím ještě jezdí, vyjíždí ze stanice Marble Arch 9. prosince.
Hlavním důvodem, proč staré doubledeckery, jsou vysoké náklady na provoz, nižší spolehlivost a špatný přístup pro tělesně postižené. Podle statistik jsou také nebezpečnější pro cestující - ročně zemře několik lidí při pádu z nástupní plošiny. Staré autobusy nahradí novější dvoupatrové nebo kloubové modely, bez průvodčích a bez nástupních plošin.
..........................
Poprvé vyjely doubledeckery do ulic Londýna před padesáti lety. V dobách největší slávy jich jezdily téměř tři tisíce. Původně se předpokládalo, že budou v provozu pouze sedmnáct let, tento odhad ale výrazně překonaly. "Tyto autobusy předstihly svou dobu," uvedl pamětník, 71letý John Clark pro americký deník USA Today. Od roku 1982 Routemastery postupně mizí z provozu.Mnozí Londýňané se s odchodem doubledeckerů nechtěli smířit. Založili dokonce organizaci bojující za jejich záchranu. O práci přišli také průvodčí autobusů. Nahradily je automaty. Je to smutné, že odcházejí. Je to konec jedné éry v dopravě," uvedl Matthew Ryan pro americký deník. Průvodčím byl sedmnáct let.Staré autobusy přesto z Londýna nezmizí úplně. V provozu zůstanou dvě nostalgické linky, které povedou centrem města.Vyřazené vozy dopravní podnik neposílá do šrotu, ale prodává. Jeden Routemaster přijde na 2 až 10 tisíc liber (cca 90 až 450 tisíc korun).